onsdag 4. mars 2009

Nord-Norge - En nasjonal kasteball



Gjennom utallige generasjoner har den nord-norske befolkningen livnært seg på fiskeridrift langs den fantastiske kystlinjen vår. Fra gamledager kan man høre historier om hvordan våre egne forfedre rodde i åpne båter til Lofoten for å fiske. Men hva er igjen av den industrien i dag?


For meg som kommer fra Norges desidert vakreste landsdel er det fryktelig provoserende å se på hvordan Russiske trålere og det norske folk får herje med vår kulturarv. Er det populært om vi nordlendinger begynner å ta kontroll over vestlandets plomme-, eplehager og fjorder og bestemmer at det må de bare gi slipp på for nå skal vi bruke de områdene. Det hadde blitt et voldsomt rabalder.


I opptil flere år har debatten om oljeborring i Lofoten rast. Lokalbefolkningen sier et klart nei men opplever gang på gang å bli overkjørt av resten av det norske folk som ikke har satt sin fot nord for Trondheimsfjorden. Min mening er at disse ikke burde ha lov til å uttale seg i debatten engang! Tilsøle noe av det vakreste Norge har å by på med olje er helt håpløst. Er det kanskje på tide at Norge begynner å tenke nytt snart med tanke på økonomisk framtid? Se på bildet øverst i innlegget. Se for deg en diger oljeplattform midt i bildet. Ser bra ut, ikke sant?


Når det gjelder hensynsløse russere som ferdes i norsk farvann og forøvrig andre store skip, så har vi som er fra landsdelen fått høre at vi ikke vet hva vi snakker om når det gjelder fisking og skipsfart.

Tirsdag denne uken ble fiskeren Kristian Knudsen meldt savnet utenfor Andøya. Like etterpå ble det russiske lasteskipet "Mekhanik Tyulenev" bragt inn til arrest i Bodø. Mistanken var en kollisjon mellom Knudsens sjark og det russiske lasteskipet. Natt til onsdag ble sjarken funnet på 80 meters dyp, men fiskeren er fortsatt savnet. Mange undersøkelser av skipet har blitt gjort, og mistanken styrkes for hver eneste prøve.

Ordføreren i Øksnes (kommunen fiskeren er fra), John Danielsen (Ap), mener han snakker lokalbefolkningens sak når han uttrykker frykt for store skip på de norske fiskefeltene. Danielsen ønsker seg større skipskorridorer for store skip. Dette betyr at de små fiskefartøyene har en større frisone der de ikke risikerer å bli påkjørt av store skip.

Statssekretæren i fiskeridepartementet, Vidar Ullriksen (AP), mener ordføreren ikke vet hva han snakker om.

Den nord-norske befolkningen opplever skipsferdselen på nært hold daglig. Det blir helt feil at en vestlending skal sitte i Oslo og påstå at de da ikke vet hva de snakker om. Det er direkte provoserende. La oss se på litt fakta:

- Skip på over 5.000 bruttotonn må gå utenom de kystnære fiskestrøkene

- Det russiske lasteskipet veier 2.480 tonn

- De siste tre årene har det vært 54 kollisjoner mellom båter i norske farvann. Flere har mistet livet i ulykkene, ifølge tall fra Sjøfartsdirektoratet.


Mange fiskere har i lengre tid uttrykt bekymring for slike ulykker og skipenes stadige tøyninger av grensene for nærhet til land, uten å bli hørt i regjeringskorridorene. Når da ordfører Danielsen tok opp fiskernes sak ble han nærmest hånet.

"Nå er det nok slik at trafikksentralen har større oversikt over skipstrafikken enn ordføreren", svarte statssekretær Ullriksen til VG.


Det virker som om nordlendinger aldri blir tatt serriøst. Våre meninger har liksom ingenting å si lenger. Det er tross alt opprinnelig vårt område, og det burde da tas hensyn til befolkningen. Vi er luta lei av alle bedreviterne som sitter rundt omkring i det ganske land og har meninger om alt som skal skje i nordområdene uten at de så mye som har satt sine ben på nord-norsk jord. Det er skammelig! Vår landsdel får dere ikke uten kamp! En slik okkupasjon av land trodde jeg virkelig var forbeholdt de store diktatorene. Dessverre sitter vi nå og ser et Norge i stadig forfall i retning kommunisme. Gi oss en ny verdibasert regjering fra 2009 som bryr seg om og ønsker å ta vare på nordområdene. Men kom ikke og si at du vet hva jeg snakker om før du har sett det med egne øyne. Vi har bare én klode, ett land, ett Nord-Norge!



Barndomsminne fra Nordland av Elias Blix


Å eg veit meg eit land
langt der oppe mot nord,
med ei lysande strand
mellom høgfjell og fjord.
Der eg gjerne er gjest,
der mitt hjarta er fest
med dei finaste, finaste band.
Å eg minnest, eg minnest
so vel dette land!


Der eit fjell stig mot sky
med si kruna av snø,
og i lauvklædnad ny
det seg speglar i sjø,
og det smiler mot strand
med si bringa i brand
i den solklåre kveld.
Å eg minnest, eg minnest
so vel dette fjell!

Og eg lengtar so tidt
dette landet å sjå,
og det dreg meg so blidt,
når eg langt er ifrå.
Med den vaknande vår
vert min saknad so sår,
so mest gråta eg kan.
Å eg minnest, eg minnest
so vel dette land!

10 kommentarer:

  1. Har sagt det før og sier det igjen; JEG VIL HA ARNE INN PÅ STORTINGET!!

    Steike du er flink! Ikke bare skriver du masse crap, men du har virkelig peilig på saken og har sterke meninger! Det er virkelig en politiker inni deg! :)

    Var på tide med en oppdatering - og jeg er fornøyd med oppdateringen!!

    Jeg aner ikke hva jeg skal skrive, men tenkte etter som jeg har mast slik, må jeg nesten kommentere :)

    SINSYKT nydelige bilder forresten!! Kanskje jeg burde ta meg en tur og se det med egne øyne en gang : )

    SvarSlett
  2. Det anbefales på det sterkeste :)
    Tusen takk Miriam! :) Jeg ante ikke at folk faktisk ville lese bloggen min, men da må jeg oppdatere oftere ;)
    Håper du liker framtidige poster og :)
    - Arne Pareli Pedersen

    SvarSlett
  3. Du er flink!
    Viktig å setja "problema" i Nord-Noreg på dagsorden, spesielt av nokon som faktisk kjenner forholda, og ikkje berre uttalar seg i hutt og pine;)
    Sjølvsagt må folk i Nord-Noreg få uttala seg om saker som angår dei utan å bli håna av ein statssekretær som openlyst burde valt sine ord med meir omhu!

    og kjekt at du endelig oppdaterte bloggen din igjen;)

    SvarSlett
  4. Hei Kristin! :)

    Det er verkeleg eit aukande problem, og frustrasjonen i Nord-Noreg er stor. Hvis man ser på meiningsmålinga på VG-nett: http://interaktiv.vg.no/avstemning/?id=7704
    så seier over 60% ja til oljeborring i dei aktuelle områda. Tidlegare denne veka var ja-sida heilt oppe i 78%. Og kven er det som stemmer? Jo, det er dei som ikkje bor i dei områdene.
    Kjekt at du leser bloggen min og set pris på han :)
    - Arne Pareli Pedersen

    SvarSlett
  5. Ke e det eg ser??! :D
    Kjekt å lese Arne :D Du e jammen flink, eg heie på deg eg! Nord-Norge e absolutt Norges fineste landsdel, uten tvil. Det e nesten før eg foreslår en fredning av heile nordland. ;) Hehe.. Stå på! :D

    SvarSlett
  6. Kjempe flott at du engasjere dæ,kose mæ me å lese dine innlegg.stå på.
    Det sku vært flere som visste om bloggen din,
    virkelig interesant lesing,

    SvarSlett
  7. Arne, jeg hater å si det - men sier det likevel "HVA VAR DET JEG SA!!!??" Foolk leser bloggen din :)

    SvarSlett
  8. Stå på lillebror! D e sånne som dæ vi vil ha inn på Tinget! Du e kjæmpeflenk, stolt av dæ;0)
    Klæm fra bigsøs Beate:0)

    SvarSlett
  9. NÅR EN SØNN BER OM BRØD Å SPISE ,GIR DA EN FAR HAM EN STEIN.Ja, kan vi lære noe av de visdomsord?Vi vil vel gi våre barn den beste
    arv,da må vi verne om livsviktige verdier!
    Kanskje vi en gang må stikke fingern i jorda og
    erkjenne hvor vi kommer fra.kanskje en gang i fremtiden blir vi glad for å kunne benytte oss av
    jordens resusser.Hvilken helse vil vi få uten fisk,kunstig erstatning.....,HVA GJØR DET MED OSS?

    SvarSlett
  10. Tusen takk for positiv tilbakemelding alle!
    Til siste anonym:
    Det er et utrolig godt poeng! Det er en grunn til at Gud skapte fisken i havet og sa at vi skulle råde over den. Vi trenger en bærekraftig utvikling. Ødeleggelser av naturressurser og levebrød er IKKE bærekraftig.

    SvarSlett