onsdag 28. januar 2009

Din tanke er fri

I Norge har vi ytringsfrihet hvis man mener det staten og media mener. Det framgår klart gang på gang at media bruker klipp og lim-prinsippet når det gjelder meninger som blir ytret av kristne, Israelsvenner, organisasjonsledere og personer som har meninger om andre ting som berører det kommunistiske og korrupte media-Norge ved roten. Det drives en systematisk forfølgelse av konservative mennesker. En av palestinaforkjemperne jeg snakket med på internett sa at jeg som var Israelsvenn kunne ta ytringsfriheten min og putte den der sola aldri skinner fordi jeg hadde ingenting jeg skulle sagt. I tillegg har jeg fått beskjed om at hvis jeg ikke holder munnen min så skulle de ta livet av meg. Og slike holdninger får full støtte av media. Det er ikke støtte til det palestinske folk. Det blir en direkte støtte til Hamaz. Vi var jo alle vitne til det som skjedde i Oslo ved et par anledninger nettopp. Et grovt forsøk på å krenke vanlige folks ytringsfrihet. Hva blir gjort for å stoppe denne trakaseringen og personrettede rasismen? Nærmest ingenting. Jeg hørte nettopp i et debattprogram at opprørerne ikke måtte straffes, men at vi måtte ha forståelse for frustrasjonen. Hvilke signaler gir dette til de som ønsker å true andre mennesker til taushet? Selvfølgelig føler de da en aksept fra det norske folk, noe som ikke alltid er tilfellet.
En annen ting som forundrer meg er hvem som blir angitt som kilder og hvem vi spør om meninger fra. Dr. Gilbert er for eksempel aktivt medlem av det superliberalistiske partiet rødt. I tillegg har han uttalt at han støtter angrepene på USA 11. september 2001. (http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/article2495304.ece)
Dette er mennesker norske medier ønsker å fronte med meninger på trykk om andres krigføring. For meg er dette en gåte. Jeg kan ikke begripe hvordan media kan få seg selv til å spørre slike mennesker om å stille opp i media. Det har til og med senere kommet fram at uttalelsene til Gilbert (og Fosse) er meget tvilsomme. Andres meninger blir bare brått kuttet bort. Et titalls Israels-venner har rapportert feilsitering og avkutting fra medias side. Vi nordmenn er alt for lite kritiske til media, og vi tar alt for god fisk.
Samtidig vil jeg gi honnør til VG som gikk ut offentlig og beklaget den feilaktige og skeive dekningen av konflikten i midtøsten. Det er ikke bare på Gazastripen det utkjempes krig for Israels rett. Den kjempes i Norge og. Mot terrorsympatisører og media. Og det kan til tider virke håpløst. For alt vi leser i media er jo sant. Eller?

- Arne Pareli Pedersen

2 kommentarer:

  1. Grattis med blogg! Har du en link eller nå te VG sin beklagelse? Fikk ikkje med me de...

    SvarSlett
  2. Tusen takk :)
    Det skjedde i papirutgaven. De publiserte mange Israelsvenner sine meninger og rettet opp i feildekning osv :)

    SvarSlett